Automodus 1-01

 

Smartphones zijn de grootste vorm van afleiding in het verkeer. Het verkeer vereist nochtans altijd je volledige aandacht. Politiezone Noord steunt de campagne en voert extra controles uit op smartphonegebruik in de wagen.  

Automodus

Onderzoek van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) toont aan dat steeds meer bestuurders bereid zijn om in “automodus” te gaan als ze rijden. Er zijn drie manieren van automodus: je smartphone op "niet storen" zetten, je smartphone op "stil" zetten, of je smartphone buiten handbereik leggen.

  • buiten handbereik: bijvoorbeeld in het handschoenkastje of in je handtas.
  • op “niet storen”: de “niet storen”-functie houdt binnenkomende berichten en oproepen tegen. Je kunt ervoor kiezen om oproepen van favorieten toch door te laten komen en functies als GPS en muziek nog te blijven gebruiken.
  • op stil: zo word je niet afgeleid door binnenkomende meldingen. Je GPS en muziek kun je blijven gebruiken.

Het onderzoek toont aan dat 59% van de Vlaamse automobilisten bereid is om de gsm op stil te zetten. 55% is bereid om de gsm buiten handbereik te leggen, en 48% is bereid om een instelling of app te activeren die binnenkomende oproepen of berichten blokkeert. De grote meerderheid van de Vlaamse automobilisten (83%) vindt het overigens heel normaal om even niet bereikbaar te zijn als je met de wagen rijdt, en 78% is ervan overtuigd dat in “automodus” gaan een aanrijding kan voorkomen. Beloof om altijd in automodus te rijden op www.beloofd.be en draag bij aan een veiliger verkeer.

Extra controles

Politiezone Noord ondersteunt de campagne van de VSV door extra controles te houden op het gebruik van gsm en smartphone achter het stuur. 

Rijden met een gsm of smartphone in de hand is een groot risico voor de verkeersveiligheid en daarom verboden in ons land. Doe je het toch, dan riskeer je een boete.

  • Dat betekent bij een onmiddellijke inning door de politie: 116 euro.
  • Betwist je de boete bij de rechtbank, en acht de rechtbank de overtreding toch bewezen, dan kan de boete oplopen van minimaal 160 tot maximaal 2.000 euro. (Dat bedrag wordt verdubbeld bij herhaling binnen de drie jaar).
  • Een rechter kan ook een ‘verval van het recht tot sturen’ (rijverbod) uitspreken.

Wat mag (niet)?

  • Het verkeersreglement zegt dat je als bestuurder geen gebruik mag maken van een draagbare telefoon die je in de hand houdt. Dat is alleen toegelaten als je geparkeerd bent of ‘stilstaat’*. (*De term ‘stilstaan’ in de wegcode betekent: ‘niet langer dan nodig’ stilstaan om iemand te laten in- en uitstappen of een voertuig te laden of lossen. Even halt houden voor een verkeerslicht bijvoorbeeld, wordt niet beschouwd als ‘stilstaan’.)

  • Je moet ook op elk moment: 
    • in staat zijn om alle rijbewegingen uit te voeren.
    • je voertuig goed in de hand hebben.


Praten met passagiers
kan je ook afleiden, maar doorgaans is dat lang niet zo gevaarlijk als gsm'en terwijl je rijdt. Omdat passagiers in de auto zitten, kunnen ze de verkeerssituatie mee volgen en het gesprek aanpassen op momenten die extra aandacht vragen. Bij een onverwacht of moeilijk manoeuvre kun je ook makkelijker zelf het gesprek even onderbreken. Bovendien kunnen passagiers je mee attent maken op risicovolle situaties!


Ook als fietser, bromfietser of ruiter ben je volgens het verkeersreglement een bestuurder. Ook in die gevallen mag je dus niet rijden met je telefoon in de hand.

  • Je loopt dezelfde risico’s als andere bestuurders.
  • Je riskeert een ongeval te veroorzaken.
  • Je kunt evengoed een boete of straf oplopen.

Bron: VSV