De benaming “Hulpcentra 100/112” (HC100/112) stamt uit een ver verleden waar de nummers 100 en 112 nog naast mekaar bestonden. De FOD Binnenlandse Zaken promoot echter al jaren  niet langer het nummer “100” voor ambulance en brandweer. Het is dus tijd om de benaming van deze centra voor dringende hulpverlening aan te passen aan de realiteit van vandaag en daarom gaan deze centra vanaf nu door het leven als “Noodcentrales 112 (NC 112)”.

Oproepen naar 100 nemen af

We merken de laatste jaren dat het aantal oproepen naar 112 blijft stijgen en dat het aantal oproepen naar 100 gevoelig en systematisch afneemt. De toevoeging 100 behouden in de naam van de centra die instaan voor dringende medische hulpverlening en dringende brandweerhulp kan verwarring scheppen en dus is het beter om dit weg te laten. In de achtergrond blijft het nummer 100 wel nog actief en als je dit nummer belt, zal je nog altijd in de noodcentrale 112 terecht komen.
 
Bij het aannemen van een oproep zullen de operatoren dus niet langer zeggen “Hulpcentrum 100. Ambulance en brandweer.” maar zullen ze opnemen met “Noodcentrale 112. Ambulance en brandweer.”


Dringende hulp van de politie = 101!

Bel voor dringende politiehulp altijd het nummer 101! Als naar het noodnummer 112 belt voor de politie, word je doorgeschakeld naar het noodnummer 101. Hierdoor kan er kostbare tijd verloren gaan. We raden je daarom aan om voor dringende politiehulp rechtstreeks het noodnummer 101 te bellen.

 

Tijdens de feest- en brugdagen in de maand mei passen we onze openingsuren aan. Onze interventieploegen blijven uiteraard van dienst. 

Voor dringende politiehulp kan je 101 bellen. 

  Politiekantoor Kapellen Politiekantoor Stabroek
Donderdag 10 mei van 9.00u tot 17.00u  gesloten
Vrijdag 11 mei van 9.00u tot 17.00u van 9.00u tot 12.00u
Maandag 21 mei van 9.00u tot 17.00u gesloten

 

 

Het politiekantoor in Stabroek is vanaf woensdag 2 mei terug open in het gemeentehuis.

Na renovatiewerken in het kantoor nemen onze onthaalmedewerkers en wijkagenten opnieuw hun intrek in de Dorpsstraat 99 in Stabroek. 

 

Openingsuren:

Maandag: van 9.00 u tot 12.00 u en van 13.30 u tot 19.00 u

Dinsdag - donderdag - vrijdag: van 9.00 u tot 12.00 u

Woensdag: van 13.30 u tot 16.00 u 

 

 

Je kreeg een mooi aanbod per telefoon, maar je weet niet wie belde of hoeveel het kost? Dan is de kans groot dat je werd opgebeld door een oplichter.
Heel wat consumenten komen in contact met onbetrouwbare televerkopers. Zo ontving de FOD Economie in 2017 meer dan 5.400 meldingen over misleidende telefoontjes, gemiddeld 15 meldingen per dag, en gingen in datzelfde jaar 1 op de 5 klachten bij het Europees Centrum voor de Consument over deze praktijken.
Vier tips om een oplichter aan de telefoon te ontmaskeren
 
Maakt de verkoper zich bekend? 

Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en de onderneming waarvoor hij belt, kenbaar te maken aan het begin van het gesprek. Hij moet ook duidelijk maken dat het telefoongesprek bedoeld is om iets te verkopen.


Is het aanbod van de verkoper duidelijk?

Geeft de verkoper weinig informatie over de eigenschappen, de prijs of de duur van de overeenkomst, vraag dan om meer details. Misleidende telefoontjes gaan meestal over gratis aanbiedingen, kortingsbonnen of proefpakketjes om een product eerst uit te testen.


Staat de televerkoper op de lijst van ondernemingen die al gemeld zijn? 

Check of de naam van de onderneming die je opbelt op de lijst van ondernemingen staat waarover de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument al meldingen ontvingen. Wees uiterst voorzichtig met aanbiedingen van de ondernemingen die op die lijst staan. Staat de onderneming niet op de lijst, dan betekent dat niet noodzakelijk dat het aanbod veilig is, want telefonische oplichters wisselen vaak van naam.


Heb je een schriftelijke bevestiging gekregen? 

Een televerkoper is verplicht om een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. Die bevestiging moet alle informatie geven over het aanbod en over uw recht om van de aankoop af te zien. Stuur meteen een antwoord als je niet geïnteresseerd bent in het aanbod. Let op: de bevestigingsmail komt soms terecht in de map met ongewenste e-mails. Als je onlangs een televerkoper aan de lijn had, kan je de e-mails in deze map best in het oog houden.
 
Kreeg je een verdacht telefoontje?

Meld het dan aan de FOD Economie via meldpunt.belgie.be en bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf dat belde zich in een ander Europees land bevindt.

De Veiligheidsmonitor is een grootschalige bevraging in heel België over de werking van de lokale politie, het (on)veiligheidsgevoel en de ervaringen wanneer men slachtoffer werd van een misdrijf. Ook in onze politiezone kregen verschillende burgers een uitnodiging om deze schriftelijke en/of online enquête in te vullen. Jouw mening over dit onderwerp telt om onze werking in het kader van veiligheid nog te verbeteren!

Indien je een uitnodiging ontvangen hebt om deel te nemen aan dit onderzoek en dit nog niet gedaan hebt, willen we je daarom nogmaals uitnodigen om deze enquête in te vullen. Kies je ervoor om de bevraging schriftelijk in te vullen, dan kan je gebruik maken van de retourenveloppe waarmee je gratis je antwoord kan versturen. Dit is nog mogelijk tot eind april. Vul je de enquête liever online in? Dan heb je nog tijd tot het einde van de maand mei.

Alvast bedankt voor jouw zeer gewaardeerde medewerking!